W procesie projektowania Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 uwzględnione zostały wyzwania rozwojowe i cele stawiane w dokumentach szczebla regionalnego, krajowego i unijnego. Dodatkowo, biorąc pod uwagę diagnozę wyzwań, potrzeb i potencjałów oraz wyniki analizy SWOT dla Programu, został zdefiniowany cel główny programu:
Długofalowy, inteligentny i zrównoważony rozwój oraz wzrost jakości życia mieszkańców województwa lubuskiego poprzez wykorzystanie i wzmocnienie potencjałów regionu i skoncentrowane niwelowanie barier rozwojowych.
Na poziomie Osi Priorytetowych określone zostały cele szczegółowe Programu, natomiast ich doprecyzowanie stanowią cele określone na poziomie priorytetów inwestycyjnych.
Zdefiniowane cele szczegółowe będą realizowane poprzez 9 Osi Priorytetowych odpowiadających celom tematycznym pakietu legislacyjnego KE oraz Oś Priorytetową – Pomoc techniczna.
- Oś Priorytetowa 1. Gospodarka i innowacje
- Oś Priorytetowa 2. Rozwój Cyfrowy
- Oś Priorytetowa 3. Gospodarka niskoemisyjna
- Oś Priorytetowa 4. Środowisko i kultura
- Oś Priorytetowa 5. Transport
- Oś Priorytetowa 6. Regionalny rynek pracy
- Oś Priorytetowa 7. Równowaga społeczna
- Oś Priorytetowa 8. Nowoczesna edukacja
- Oś Priorytetowa 9. Infrastruktura społeczna
WFOŚiGW w Zielonej Górze na mocy Porozumienia podpisanego w dniu 1 marca 2016 r. z Zarządem Województwa Lubuskiego jest Instytucją Pośredniczącą dla Osi Priorytetowej 4 Środowisko i kultura, Działania 4.2 i 4.3, z alokacją wynoszącą odpowiednio:
- 4.2 – Gospodarka odpadami, 8.533.684,00 euro,
- 4.3 – Gospodarka wodno-ściekowa, 30.668.420,00 euro.
Do głównych zadań Funduszu związanych z wdrażaniem Regionalnego Programu Operacyjnego – L2020 należą m.in.:
- Ogłaszanie konkursów w ramach powierzonych Działań,
- Ocena formalna oraz merytoryczna wniosków o dofinansowanie składanych w trybie konkursowym,
- Zawieranie i aneksowanie umów o dofinansowanie projektu lub wydawanie decyzji lub zawieranie porozumień o dofinansowanie projektu,
- Rozliczanie umów o dofinansowanie projektów lub decyzji lub porozumień
o dofinansowanie projektów, na podstawie składanych wniosków o płatność - Kontakt bieżący z Beneficjentami aplikującymi oraz realizującymi projekty – udzielanie odpowiedzi informowanie itp.
- Planowanie, zarządzanie procesem kontroli, wykrywanie nieprawidłowości oraz windykacja należności, a także współpraca w zakresie zwalczania oszustw i nadużyć finansowych.
autor: Izabela Kuchta