Dziś w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze podpisano część umów dotacyjnych w ramach programu własnego „Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest w woj. lubuskim w 2025 r.”. Program ten ma na celu przyspieszenie likwidacji niebezpiecznych wyrobów zawierających azbest z przestrzeni publicznej i prywatnej w województwie lubuskim.
W trakcie uroczystości zawarto umowy z 12 gminami, które znalazły się wśród beneficjentów programu, w tym z gminą: Bytnica, Kolsko, Krzeszyce, Gmina Nowa Sól, Otyń, Sulęcin, Torzym, Trzebiechów, Szczaniec, Szprotawa, Trzciel oraz Zwierzyn.
Program, sfinansowany został w 100% ze środków własnych Funduszu. Jego beneficjentami mogły zostać gminy (z wyłączeniem miejskich powyżej 25 tys. mieszkańców), które posiadają aktualną inwentaryzację wyrobów zawierających azbest oraz własny program jego usuwania. Nabór wniosków zakończył się 15 maja br. i spotkał się z dużym zainteresowaniem - 62 samorządy złożyły wnioski o łącznej wartości niemal 2,7 mln zł.
Ostatecznie 36 gmin, które równolegle pełnią funkcję operatora Programu Czyste Powietrze, otrzymały dofinansowanie na łączną kwotę 1 359 980,00 zł. Pieniądze te zostaną przeznaczone m.in. na demontaż, transport i unieszkodliwianie azbestu, a także zabezpieczenie odpadów zawierających ten niebezpieczny materiał.
Dofinansowanie udzielono w formie dotacji – może ono pokrywać do 80% kosztów kwalifikowanych, z limitem 1 000 zł za każdą tonę unieszkodliwionych odpadów. Otrzymane środki trafią do mieszkańców i instytucji poprzez lokalne samorządy. Końcowi beneficjenci to m.in. osoby fizyczne, właściciele gospodarstw rolnych, firmy, szkoły, stowarzyszenia, kościoły oraz inne jednostki organizacyjne posiadające nieruchomości - z uwzględnieniem zasad pomocy publicznej.
„Na wielu spotkaniach z lubuskimi samorządowcami wybrzmiewał wciąż nierozwiązany problem usunięcia azbestu z przestrzeni publicznej w naszym województwie. Obecnie azbest zaliczany jest do jednych z najgroźniejszych zanieczyszczeń na Ziemi – szkodzących bezpośrednio zdrowiu ludzi i środowisku naturalnemu. Dlatego, aby przyspieszyć proces jego unieszkodliwiania, WFOŚiGW w Zielonej Górze zdecydował się przeznaczyć niemal 1,4 mln zł w tym roku na ten palący problem. Cieszę się, że tyle gmin było zainteresowanych pozyskaniem środków – to pokazuje, jak wiele jeszcze w tej sprawie jest do zrobienia w lubuskich gminach – mówił podczas uroczystości Mirosław Glaz - Prezes WFOŚiGW w Zielonej Górze.
Dzisiejsze podpisanie umów to kolejny ważny krok w procesie całkowitej eliminacji azbestu z województwa lubuskiego. Cieszymy się, że kolejne samorządy będą kontynuować działania w tym zakresie, wspierając mieszkańców w likwidacji tego niebezpiecznego materiału!